Κοντά 20 χρόνια πριν ακόμη από την μαζική παραγωγή του πρώτου βενζινοκίνητου αυτοκινήτου model T από την εταιρία Ford, κάπου στα 1884 ο Thomas Parker είχε φτιάξει το πρώτο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο παραγωγής στο Λονδίνο, χρησιμοποιώντας δικές του ειδικά σχεδιασμένες, μεγάλης χωρητικότητας επαναφορτιζόμενες μπαταρίες.
Για μερικά χρόνια λοιπόν, από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και τις αρχές του 20ού (όπου κυκλοφορούσαν περίπου 30.000 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα), τα γεγονότα δείχνουν ότι ο κόσμος αρχικά προτιμούσε τα ηλεκτρικά από τα πιο δύσχρηστα και άβολα για την εποχή τους αυτοκίνητα μηχανών εστερικής καύσης. Τα ηλεκτρικά επίσης ήταν λιγότερο θορυβώδη και δεν απαιτούσαν αλλαγές ταχυτήτων.
Λίγο αργότερα όμως - μετά τα 1900- χάρη στην εξέλιξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης τα τότε συμβατικά αυτοκίνητα έγιναν περισσότερο δημοφιλή και εκτόπισαν σύντομα από την αγορά τα ηλεκτρικά, αφού στα πλεονεκτήματα των πρώτων προστέθηκαν: ο πολύ σύντομος χρόνος 'γεμίσματος' και τα χαμηλότερα κόστη κατασκευής.
Αλλά ακόμη και αν από τα 1900 ως σήμερα, έχουν επικρατήσει τα
αυτοκίνητα που λειτουργούν με συμβατικά καύσιμα, η ηλεκτροκίνηση δεν
έμεινε στάσιμη. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, -για όποιον τον ενδιαφέρει να ερευνήσει περισσότερο- έχει μια πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία, τόσο για το πως ξεκίνησε όσο και για το πως έφτασε να υπάρχει με την εμπορική του μορφή σήμερα.
Παρακάτω αναφέρουμε μόνο κάποαι σημαντικά ορόσημα της ηλεκτροκίνησης και κάποιων μοντέλων που κρίνουμε πως αξίζει να δώσει κανείς ιδιαίτερη σημασία :
Το Electrobat - 1894
Το La Jamais Contente - 1899
To ελληνο-βρετανικό Einfield 8000 - 1973
Το California Air Resources Board (CARB) των ΗΠΑ και η προώθηση των ZEV οχημάτων -οχήματα μηδενικών εκπομπών - 1990's
Chrysler TEVan, Ford Ranger EV , GM EV1, S10 EV , Honda EV Plus Nissan Altra EV Toyota RAV4 EV -1990's
Το Tesla Roadster -2008
Σήμερα, παρακολουθώντας τις εξελίξεις στην τεχνολογία των μπαταριών και
τις επιλογές των πολιτών αλλά και της πολιτικής των ανεπτυγμένων χωρών
-που προσπαθούν να κινηθούν ολοένα και σε πιο πράσινες επιλογές και να
περιορίσουν την εξάρτησή τους από τα ορυκτά καύσιμα- δεν αποκλείεται τον
21ο αιώνα να αντιστραφούν και πάλι τα πράγματα, και την πρωτιά να έχει
για άλλη μια φορά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Κατά τα έτη 2017 και 2018 μεγάλες εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικών
αυτοκινήτων όπως η Tesla και,η Nissan πραγματοποίησαν αρκετές εκατοντάδες
χιλιάδες πωλήσεις, ενώ πολλές χώρες έχουν θέσει ως στόχο να απαγορεύσουν
τις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων τα επόμενα χρόνια,
αναφορικά :
η Νορβηγία μέχρι το 2025, η Κίνα, η Ινδία και η Γερμανία μέχρι το 2030, η Γαλλία μέχρι το 2040 και η Βρετανία το αργότερο μέχρι το 2050. Παρόμοιες ενέργειες στην ίδια κατεύθυνση γίνονται από πολλές πόλεις που αντικαθιστούν τα συμβατικά τους μέσα μαζικής μεταφοράς με ηλεκτροκίνητα.
η Νορβηγία μέχρι το 2025, η Κίνα, η Ινδία και η Γερμανία μέχρι το 2030, η Γαλλία μέχρι το 2040 και η Βρετανία το αργότερο μέχρι το 2050. Παρόμοιες ενέργειες στην ίδια κατεύθυνση γίνονται από πολλές πόλεις που αντικαθιστούν τα συμβατικά τους μέσα μαζικής μεταφοράς με ηλεκτροκίνητα.
Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσανατολίζονται πλέον προς την ηλεκτροκίνηση υποχρεωτικά λόγω της κλιματικής αλλαγής. Η παγκόσμια συμφωνία στο Παρίσι για το περιβάλλον ώθησε την Ευρωπαϊκή Ένωση να ψηφίσει το 2018 υποχρεωτική μείωση των ρύπων κατά 40% εως το 2030, με σταδιακή αντικατάσταση των βενζινοκίνητων οχημάτων
Με κάθε επιλογή όμως που επιγέρει αλλαγές υπάρχουν πάντα κάποια συγκρικτικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, και το ίδιο συμβαίνει και στην περίπωτωση .που κάποιος θέλει να αντικαταστήσει το συμβατικό του αυτοκίνητο με ένα ηλεκτρικό.
Πλεονεκτήματα
- Δεν παράγουν κανενός είδους ρύπους εξάτμισης.
- Προκαλούν την ελάχιστη δυνατή ρύπανση σε μακροχρόνια βάση, υπό τον όρο ότι χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Υπό αυτή την προϋπόθεση, μπορούν να μετριάσουν την παγκόσμια θέρμανση που προκαλείται από το φαινόμενο του θερμοκηπίου και να μειώσουν την εξάρτηση από το πετρέλαιο.
- Είναι πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, μειώνοντας την ηχορύπανση στις πόλεις και δημιουργώντας μικρότερη επιβάρυνση στα φυσικά οικοσυστήματα.
- Επιτυγχάνουν σχεδόν σταθερή ροπή από την ακινησία έως το μέγιστο όριο στροφών λειτουργίας.
- Έχουν ευχέρεια να λειτουργούν σε πιο υψηλές στροφές από τους βενζινοκινητήρες, συχνά ακόμα και ως τις 14.000 στροφές / λεπτό.
- Έχουν χαμηλότερο κόστος μετακίνησης, καθώς η τιμή του ρεύματος είναι αρκετά χαμηλότερη ανά μονάδα ενέργειας από τη βενζίνη, η οποία μάλιστα επηρεάζεται από την κάθε τόσο αύξηση της τιμής του πετρελαίου. Επιπλέον, τα ΗΑ σχεδιάζονται έτσι ώστε να αυτο-φορτίζονται κατά τις επιβραδύνσεις του οχήματος (regenerative braking), βελτιώνοντας παραπάνω τον δείκτη κατανάλωσης, ενώ κατά τη στάση (πχ φανάρια) δεν καταναλώνουν καθόλου ενέργεια.
- Χρειάζονται πολύ λιγότερο σέρβις και συντήρηση, καθώς:
- δεν απαιτούν τις τακτικές αλλαγές λαδιών.
- δεν έχουν σύστημα εξαγωγής καυσαερίων και διάταξη εξάτμισης, ούτε σιγαστήρα (σιλανσιέ) προ της εξάτμισης, καταλύτη ή φίλτρο καπνού.
- δεν απαιτούν αντικατάσταση ή έστω συντήρηση σε μηχανικά μέρη, όπως σύστημα ανάφλεξης, πιστόνια, βαλβίδες ή εκκεντροφόρους, διότι στα HΑ δεν υπάρχουν, ενώ οι μηχανές εσωτερικής καύσης έχουν πάνω από 100 κινούμενα μέρη.
- Οδηγούνται πιο εύκολα (δεν έχουν συμπλέκτη και ταχύτητες, επιβραδύνουν αφήνοντας το γκάζι)
- Δημιουργούν μικρότερη θερμική επιβάρυνση στον πλανήτη, καθώς δεν απαιτούν το σύστημα ψύξης των μηχανών εσωτερικής καύσης.
Μειονεκτήματα
- Υψηλές δαπάνες κατασκευής, με αποτέλεσμα την υψηλή τιμή πώλησης.
- Περιορισμένη απόσταση ταξιδιού μεταξύ κάθε επαναφόρτισης της μπαταρίας. Στο παρελθόν κάθε 100 χιλιόμετρα χρειάζονταν επαναφόρτιση. Ωστόσο, τα πιο σύγχρονα μοντέλα επιτυγχάνουν αυτονομίες που ξεκινούν από 100 έως 120 χιλιόμετρα στα αυτοκίνητα πόλης και φτάνουν στα 250 - 300 χιλιόμετρα ή και παραπάνω, σε αυτοκίνητα μεγάλης ισχύος (Tesla Model S: 430 χλμ). Το σημερινό ρεκόρ ανήκει σε ένα σπορ ηλεκτροκίνητο Tesla Roadster, που κατάφερε να διανύσει 504 χιλιόμετρα (313 μίλια) με μία μόνο φόρτιση, με μέση ταχύτητα 56 χιλιόμετρα/ώρα (35 μίλια/ώρα) και είχε 5 χιλιόμετρα (3 μίλια) ακόμα αυτονομία όταν έφτασε στον τερματισμό. Το ρεκόρ επετεύχθη στις 27 Oκτωβρίου 2009, κατά τη διάρκεια του παγκόσμιου οικολογικού διαγωνισμού Global Green Challenge, στην Αυστραλία.
- Μεγάλος χρόνος επαναφόρτισης, συνήθως 6 ώρες για πλήρη επαναφόρτιση. Ωστόσο, αρκετά σύγχρονα μοντέλα μπορούν να φορτιστούν κατά 80% σε χρόνο λιγότερο της 1 ώρας.
- Περιορισμένη διάρκεια ζωής μπαταριών, συνήθως 3 - 5 χρόνια. Παρ' όλα
αυτά, για το Chevrolet Volt, η General Motors δίνει εγγύηση 8 έτη ή
100.000 μίλια (160.000 χιλιόμετρα) για τις μπαταρίες και για το e6 της BYD δίνεται 10ετή εγγύηση για την μπαταρία Li-Fe.
- Χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά. Οι μπαταρίες δεν ευνοούν τις συνεχείς επιταχύνσεις-επιβραδύνσεις και την οδήγηση υπό μεγάλη κλίση, επειδή όταν προσπαθούν να αποδώσουν ή να αποθηκεύσουν απότομα μεγάλες ποσότητες ενέργειας καταπονούνται, και επιπλέον διαρκούν λιγότερη ώρα. Από την άλλη, αυτό επιβάλλει έναν πιο ομαλό και ασφαλή τρόπο οδήγησης.
.jpg/440px-EV1A014_(10).jpg)
Κλείνοντας αναφέρουμε ότι το καλοκαίρι του 2018,
ο συνολικός αριθμός των ηλεκτρικών και υβριδικο-ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν παγκοσμίως, ξεπέρασε τα 4
εκατομμύρια, από τα οποία τα 2,6 εκατομμύρια, δηλαδή το 65%, ήταν αμιγώς
ηλεκτροκίνητα. Το Nissan Leaf
είναι το πρώτο σε πωλήσεις διεθνώς αυτοκίνητο, με πάνω από
380.000 αντίτυπα να έχουν πωληθεί διεθνώς έως τον Δεκέμβριο του 2018, ενώ δεύτερο έρχεται το μεγάλο πολυτελές Tesla Model S, με 263.500 αντίτυπα να έχουν πωληθεί διεθνώς έως τον Δεκέμβριο του 2018. Το μέλλον των αυτοκινήτων μπορεί να είναι πράγματι η ηλεκτροκίνηση.
Αναφορές
https://el.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T
https://www.hemmings.com/blog/2017/04/23/fact-check-henry-ford-didnt-design-the-model-t-as-a-multi-fuel-vehicle/
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#History
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrobat
https://en.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente
https://en.wikipedia.org/wiki/Enfield_8000
https://www.classicandsportscar.com/features/guilty-pleasures-enfield-8000
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_automobile
https://www.energysage.com/electric-vehicles/101/pros-and-cons-electric-cars/
https://www.transportenvironment.org/press/eu-parliament-votes-accelerate-electric-car-transformation
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6#Revised_spec
Αναφορές
https://el.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T
https://www.hemmings.com/blog/2017/04/23/fact-check-henry-ford-didnt-design-the-model-t-as-a-multi-fuel-vehicle/
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#History
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrobat
https://en.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente
https://en.wikipedia.org/wiki/Enfield_8000
https://www.classicandsportscar.com/features/guilty-pleasures-enfield-8000
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_automobile
https://www.energysage.com/electric-vehicles/101/pros-and-cons-electric-cars/
https://www.transportenvironment.org/press/eu-parliament-votes-accelerate-electric-car-transformation
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6#Revised_spec
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.